Lärarna får stöd av en professionell coach att utvecklas sin yrkesroll, stärka sin pedagogiska kompetens samt växa i sitt ledarskap.
Coaching får dig att se nya möjligheter och reflektera över pedagogiska utmaningar och de komplexa situationer som uppstår i mötet med elever, kollegor i undervisningens vardag. Förutom att det ökad trygghet och balans ger det också ny lust och motivation.
För vem ?
Vår lärarcoaching passar både lärare som är nyexaminerade och de som har lång erfarenhet. Lärarcoaching kan ges både till enskilda lärare och arbetslag.
Så här går det till
Läraren kommer till coachingen med ett område denne vill utveckla under coachperioden. Det ska kännas spännande, roligt och lagom utmanande. Läraren styr agendan – coachen hjälper till att hitta svaren, göra dem tydliga och stöttar läraren att nå sina mål.
Vi rekommenderar att coaching sträcker sig över tre månader. I detta erbjudande ingår sex coachtillfällen, varav ett till två kan vara lektionsobservationer.
Vad gäller coaching av arbetslag kontakta oss för mer information.
Vad kan coachingen fokusera på?
Coachingen kan bland annat handla om att:
Vetenskaplig grund och professionella coacher
Våra coacher är certifierade via ICF (International Coaching Federation) och har lång erfarenhet från skolans värld. De arbetar under sekretess och följer ICF:s etiska riktlinjer läs mer här https://coachingfederation.se/om/icf-etiska-riktlinjer/
Coachingen vilar på en tvärvetenskaplig och forskningsbaserad grund. Den bygger på humanistiska och positiva teorier om människans utvecklingspotential, samt ett systemteoretiskt synsätt där individen ses i relation till sin omgivning
Idag är coaching allmänt vedertaget i skolvärlden, och några kända forskare inom området är: John Hattie, Helen Timperley, Dylan Wiliam, Carol S. Dweck, Michael Fullan och James Nottingham.
För mer info om hösterbjudandet kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Vår coaching syftar till att utveckla ditt professionella och personliga ledarskap. Coachingen hjälper dig att se nya perspektiv samt att få ökad motivation och energi. Vi är professionella coacher och certifierade via ICF, International Coaching Federation och har lång erfarenhet av skolans värld och att coacha ledare. Vi arbetar under sekretess det vill säga allt det vi pratar om stannar mellan oss. Vi följer ICF: s etiska riktlinjer läs mer här
https://coachingfederation.se/om/icf-etiska-riktlinjer/
Mål för coachingen kan bland annat vara att;
Läs mer om vårt erbjudande här Läs mer här
Vi har även grupp- och teamcoaching av grupper allt från två personer eller fler. Coaching av en grupp bygger på samma principer som när du coachas individuellt. Verktygen och teknikerna är desamma - strukturen, frågetekniken och lyssnandet. En stor vinst med grupp-/teamcoaching är att du kan nå flera samtidigt och insikten i gruppen om allas olikheter och andras sätt att tänka ökar.
Gruppcoaching är ett bra forum för arbetslagsutveckling men även för andra grupper i skolan. Det ger en bra plattform för att starta förändringsarbete på din skola.
Gruppcoaching är ett kraftfullt verktyg, där deltagarna får hjälp att hitta fokus, energi och motivation. Det är en process som syftar till att frigöra potentialen och möjligheterna i gruppen. Det gör att gruppen växer och bygger lösningar i stället för stanna vid problem.
I gruppcoachens verktygslåda finns bland annat kraftfulla frågor, aktivt lyssnande, effektiva metoder för målfokusering och träning i aktiv feedback.
En gruppcoach hjälper gruppen att:
Vi coacher
Vi är professionella coacher och certifierade via ICF, International Coaching Federation. Vi har lång erfarenhet av coaching i skolans värld och i näringslivet.
Du som blir coachad
Du har en vilja att utvecklas. Det är du som är experten på ditt ämne. Det är ditt engagemang och mod som avgör om det blir ett bra resultat. Vi coacher utgår från att det är du själv som sitter inne med svaren och lösningarna.
”Jag har blivit sedd i min undervisning och lärarroll. Den feedback jag fått i coachningssamtalet och efter klassrumsbesöken har gett mig så mycket mer än vad exempelvis skolledare ger när de besöker klassrummet. Dessutom lärde coachningen mig hur jag kan ställa mycket bättre frågor till elever och kollegor. Allt har har skapat ett nytt förhållningssätt som leder till eget ansvar och utveckling.”